Dr Joanna Sanetra-Szeliga uczestnicząc w dorocznej konferencji ekonomistów kultury, która tym razem odbyła się w Rotterdamie na Erasmus University – 23rd International Conference on Cultural Economics, 27-27.06.2025 – przedstawiła referat Participation in culture as an element of building well-being. Statistical analysis of EU-SILC data for Poland [Udział w kulturze jako element budowania dobrostanu. Analiza danych statystycznych EU-SILC dla Polski]. Opierając się na dużej, reprezentatywnej próbie ponad 40 000 respondentów (badania UE Unii Europejskiej dotyczące dochodów i warunków życia (EU-SILC) przeprowadzonego w 2022 r. w Polsce) autorka bada, czy zaangażowanie w działania kulturalne – takie jak chodzenie do kina, uczestnictwo w przedstawieniach na żywo, zwiedzanie obiektów kulturalnych, tworzenie dzieł artystycznych i czytanie książek – koreluje z różnymi wymiarami subiektywnego dobrostanu, w tym szczęściem, satysfakcją z życia, optymizmem, poczuciem celu, postrzeganym stanem zdrowia, zarządzaniem czasem oraz poczuciem samotności lub wykluczenia społecznego. Wykorzystując testy nieparametryczne, analizy korelacji i modele regresji wielokrotnej (w tym efekty interakcji z czynnikami społeczno-demograficznymi), badanie wykazało, że uczestnictwo w życiu kulturalnym, szczególnie w formie biernej, takiej jak chodzenie do kina, zwiedzanie obiektów kulturalnych i czytanie książek, jest pozytywnie związane z wyższym poziomem dobrostanu oraz zmniejszeniem poczucia samotności i wykluczenia społecznego. Wyniki podkreślają moderujący wpływ wieku, sytuacji finansowej i statusu związku na siłę tych powiązań. Wyniki sugerują, że uczestnictwo w życiu kulturalnym może służyć jako cenne źródło poprawy osobistego dobrostanu i spójności społecznej, dostarczając spostrzeżeń istotnych zarówno dla dyskursu akademickiego, jak i publicznej polityki kulturalnej. Badanie wzywa również do zwrócenia większej uwagi na dostępność działań kulturalnych, zwłaszcza dla osób starszych i grup społecznie wrażliwych, aby zmaksymalizować korzyści społeczne wynikające z zaangażowania w życie kulturalne.
Na tej samej konferencji dr Sanetra-Szeliga była również współautorką referatu Creativity in Film Production – the role of creative film producer – the case of Poland, w którym wraz ze współpracowniczkami projektu Film market in the times of digital, green and social transformation – models of change (dofinansowanego z programu FENG 2021–2027, Proof of Concept i koordynowanego przez UJ) analizowała powstawanie nowego zawodu w polskiej kinematografii: producenta kreatywnego.
W dniach 18-21.06 dr Joanna Sanetra-Szeliga uczestniczyła w międzynarodowej konferencji w Lizbonie: Discovering / Uncovering. Navigating the complexities of screen media. The NECS 2025 Conference, podczas której zaprezentowała referat
Mapping film policy responses toward platformisation of the film market in Poland [Mapowanie odpowiedzi polityki filmowej na platformizację rynku filmowego w Polsce]. Powstał on w oparciu o wyniki badań prowadzonych w ramach projektu Film market in the times of digital, green and social transformation – models of change (dofinansowanego z programu FENG 2021–2027, Proof of Concept i koordynowanego przez UJ). Kluczowe punkty dyskusji obejmujowały wpływ dyrektywy AVMSD, która pozwala państwom członkowskim na wdrażanie krajowych przepisów dotyczących promocji europejskich utworów audiowizualnych w całej Europie, takich jak zapewnienie co najmniej 30% udziału utworów europejskich, zapewnienie widoczności i określenie wkładu finansowego. Badanie miało na celu dostarczenie strategicznych spostrzeżeń i dowodów na temat platformizacji polskiego rynku filmowego oraz dostarczenie informacji przydatnych w opracowywaniu bardziej skutecznych polityk i strategii dla tego sektora.